Παρασκευή 9 Απριλίου 2010

H αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου

Με αφορμή την πρόταση του ΥΠΕΠΘ σχετικά με την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων έχω να επισημάνω τα εξής :

• Δεν νοείται αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χωρίς συστηματική και εντατική επιμόρφωση τους.

• Η αξιολόγηση όπως και η επιμόρφωση το εκπαιδευτικού έπονται της πλήρους, σταδιακής αναμόρφωσης ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος, από την προσχολική έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

• Η επιμόρφωση όπως και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνεται από έμπειρους και καταρτισμένους παιδαγωγούς, αλλά και πανεπιστημιακούς καθηγητές. Η αυτοξιολόγηση έπεται της επιμόρφωσης και είναι συμπληρωματική διαδικασία στην κύρια αξιολόγηση.

• Στην αυτοαξιολόγηση, άλλωστε, υπεισέρχονται τοπικοί, ενδοσχολικοί και κοινωνικοί παράγοντες, όπως η φιλία, οι διοικητικές εξαρτήσεις.

• Δεν μπορούν να εξαχθούν αντικειμενικά αποτελέσματα, όταν αξιολογούνται οι ανθρώπινες σχέσεις, ο μαθητής, η διοίκηση, το εργασιακό περιβάλλον ή κλίμα, η επάρκεια του εκπαιδευτικού.

• Τα κριτήρια, όπως η γνωστική κατάρτιση του εκπαιδευτικού, η δημοκρατικότητα του στην τάξη, η συνεργατικότητα του υπόκεινται σε υποκειμενική και ιδεολογική επίδραση.

• Τα δήθεν «αντικειμενικά» κριτήρια της βαθμολογικής επίδοσης των μαθητών ή της βαθμολογικής προόδου ενός τμήματος ή μιας τάξης επηρεάζονται από παράγοντες, όπως η διδασκαλία, το διδακτικό στυλ του εκπαιδευτικού, οι απαιτήσεις του από το μάθημα, το οικογενειακό περιβάλλον του μαθητή, η ομοιογένεια του τμήματος, το ανταγωνιστικό κλίμα, οι κοινωνικές πιέσεις, το εκπαιδευτικό σύστημα και οι απαιτήσεις του από κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα.

• Έαν επιθυμεί κανείς να εφαρμόσει την αξιολόγηση μόνο για ερευνητικούς σκοπούς μπορεί να τη δοκιμάσει σε ένα δείγμα σχολείων ή εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα, ωστόσο, θα αφορούν στην αποτελεσματικότητα της αξιολόγησης και στα τυχόν πρακτικά προβλήματα που θα ανακύψουν και δεν θα συνεισφέρουν κάτι στη βασική έρευνα.

• Οποιαδήποτε μορφή αξιολόγησης θα πρέπει να έχει συμβουλευτικό και επιβοηθητικό περιεχόμενο για τον εκπαιδευτικό και να αποσυνδέεται από μισθολογικές επιβραβεύσεις ή υπηρεσιακές διακρίσεις.

2 σχόλια:

  1. Συμφωνώ απόλυτα με την προσέγγιση σας, αλλά γιατί όχι στις μισθολογικές επιπτώσεις;
    Αντιλαμβάνεστε ότι με αυτή τη λογική ενισχύετε τις τεχνητές αντιπαραθέσεις εργαζομένων και κυρίως αυτές μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα;
    Κάτι τέτοιο εξυπηρετεί μόνο το σύστημα που θεωρώ ότι αντιμάχεστε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. και γιατί να μην υπάρχουν και μισθολογικές αλλά και υπηρεσιακές επιπτώσεις?
    Και γιατί, αναφέροντας σειρά πραγματικών προβλημάτων για την ουσιαστική δίκαιη και αποτελεσματική αξιολόγηση, "φέρνεται τη καταστροφή"!
    Δεν θα ήταν καλύτερο να υποδείξετε τρόπους και εγγυήσεις, στην παρούσα ζωή και κοινωνία, για τη καλύτερη δυνατή αξιολόγηση, όπως πρέπει να γίνεται και για τη καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων του σχολείου?
    Και αν νομίζετε ότι αυτό δεν είναι δυνατό στην σημερινή κοινωνία,
    Παίρνετε την ευθύνη για τους ανεπαρκείς ή και κακούς δασκάλους και ότι αυτό σημαίνει για την εκπαιδευτική διαδικασία?
    Διαφωνώ με τη προσέγγισή σας, που τη θεωρώ συντεχνιακή.
    Και, φυσικά τα προβλήματα στο σχολείο δεν είναι μόνο ή κυρίως προβλήματα αξιολόγησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή